بررسی گزارش عملکرد هلدینگ آتیه صبا و شرکت های تابعه از رشد چشمگیر سود و درآمد حکایت دارد

همه آمارهای آتیه صبا صعودی شد

بررسی گزارش عملکرد هلدینگ آتیه صبا و شرکت های تابعه از رشد چشمگیر سود و درآمد حکایت دارد

بررسی جداول و آمارها از رشد چشمگیر درآمد و سود شرکت­ های آتیه صبا در بازه زمانی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۸ خبر می­ دهد.شرکت سرمایه ­گذاری آتیه صبا به ­عنوان بزرگترین زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ تخصصی چندرشته ­ای سرمایه­ گذاری در حوزه ­های صنعت، معدن، حمل و نقل و گردشگری، متنوع­ترین سبد دارایی­ ها را از جنبه تنوع فعالیت شرکت­ های تابعه در بین هلدینگ­ های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، دارا است.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ سرمایه­ گذاری آتیه و براساس گزارش عملکرد سود و زیانی هلدینگ آتیه صبا و شرکت­ های زیرمجموعه که توسط معاونت نظارت بر شرکت­ های هلدینگ آتیه صبا تهیه شده است، این هلدینگ در حوزه­ های مختلف و در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال­های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ عملکرد مطلوبی داشته است؛ و در برخی حوزه­ ها رشد چشمگیر رخ داده است.

درآمد عملیاتی در طی دو سال اخیر ۲۱ برابر شد

محاسبه تغییرات درآمد عملیاتی شرکت سرمایه­ گذاری آتیه صبا طی سال­ های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می ­دهد که درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ ، ۱۷ برابر و این عدد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۱ برابر و نسبت به سال ۱۳۹۹ ، ۱.۲ برابر شده است.

سود و زیان هلدینگ آتیه صبا طی ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ (مبالغ میلیون ریال)

شرح ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ ۱۳۹۸
سود سهام ۵۱,۱۷۶,۹۹۶ ۳۳,۷۲۳,۹۸۴ ۲,۳۳۹,۷۳۴
سود حاصل از خرید و فروش ۱۸,۳۹۰,۵۱۲ ۲۲,۷۶۰,۱۳۷ ۳۴۴,۱۴۷
سود حاصل از سپرده و اوراق ۴۸۰,۱۰۰ ۸۰,۰۰۸ ۳۳۸,۶۷۸
سود مشارکت پروژه احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان ۱,۶۰۶,۶۱۴ ۱,۰۰۷,۲۹۰ ۳۷۰,۱۵۷
سایر(سود سپرده­ های بانکی)   ۱۵,۴۵۹ ۲۳۴,۳۵۸  ۰
درآمد عملیاتی ۷۱,۶۶۹,۶۸۱ ۵۷,۸۰۵,۷۷۷ ۳,۳۹۲,۷۱۶
سود خالص ۷۱,۳۶۶,۶۸۰ ۵۷,۵۲۷,۰۷۵ ۳,۰۶۷,۷۵۹

همانگونه که در جدول بالا نشان داده شده است، رشد درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۴% افزایش داشته است.

درآمد حاصل از سود سهام شرکت­ های زیرمجموعه آتیه صبا نیز در  سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ ، ۱۴.۴ برابر شده است. به این ترتیب، درآمد حاصل از سود سهام سال ۱۴۰۰ شرکت نسبت به سال ۱۳۹۸، ۲۱ برابر شده است.

گفتنی است در قبال رشد ۵۱۹ درصدی بهای تمام شده شرکت­ های مالکیتی اعم از کنترلی و مدیریتی هلدینگ آتیه صبا در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، درآمد سود سهام حاصل از این شرکت ها رشدی معادل ۱۳۴۱ درصد داشته است که ۵۰۷ درصد آن ناشی از شرکت­های فرعی و وابسته در سال ۱۳۹۸ و مابقی حاصل از سود سهام شرکت­­ های انتقال یافته است. به عبارت دیگر رشد سود سهام حاصل از این شرکت­ها ۲.۶ برابر بهای تمام شده آنها بوده است.

رشد ۵۴ درصدی جمع درآمد در شرکت­ های کنترلی

نگاهی به گزارش عملکرد شرکت­ های کنترلی(وکالتی و مالکیتی) در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ نشان می دهد که جمع درآمد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۶.۵ درصد رشد یافته است. این رقم در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ معادل ۴۴ درصد بوده است.

همچنین مبلغ افزایش درآمد شرکت­ های کنترلی(وکالتی و مالکیتی) به میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ (۶۳,۹۱۹ میلیارد ریال) بالغ بر ۸۱ درصد از کل درآمد در سال ۱۳۹۸ (۷۸,۶۳۸ میلیارد ریال) بوده است.

نگاهی به تغییرات درآمدی شرکت­ های کنترلی وکالتی نشان می­ دهد که درآمد شرکت­ های وکالتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به دو سال قبل تقریباً دو برابر شده است. درآمد شرکت آسمان علیرغم کاهش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ دو برابر شده است. این در حالی است که رشد درآمد این شرکت تابعی از قیمت‏گذاری دستوری و سیاست‏ های کلان است.

صعود شرکت­ ها با فروکش­ کردن کرونا

نگاهی به تغییرات درآمد در کل شرکت­ های کنترلی اعم از مالکیتی و وکالتی  نشان می ­دهد که درآمد ۹ شرکت صدر معادن ایرانیان، بازرگانی پدیده نیکان صبا، کشت و صنعت و دامپروری صبا پگاه لرستان، مجتمع معادن مس تکنار، صنایع کاغذسازی قائم شهر، صنایع شیر ایران، سرمایه­ گذاری گروه صنعتی ملی، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران و آرین پارسه کیش طی سال های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ روند رو­ به ­رشد داشته‏ اند. در این میان درآمد سه  شرکت سرمایه‏ گذاری ایرانگردی و جهانگردی، توسعه دهکده آبدرمانی محلات و خدمات مسافرت هوایی، گردشگری و زیارتی پرشین گلف پس از کاهش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ ، رشد قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است. کاهش درآمد این شرکت‏ها در سال ۱۳۹۹ ناشی از شوک پاندمی کرونا به صنعت گردشگری و حمل ­و ­نقل بوده است.

نسبت سود سهام دریافتی از شرکت­ های کنترلی مالکیتی به بهای تمام شده آنها در جدول زیر نشان داده شده است.

بهای تمام شده و سود سهام شرکتهای کنترلی مالکیتی

عنوان ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ ۱۳۹۸
بهای تمام شده شرکتهای کنترلی مالکیتی ۳,۹۵۴,۳۰۱ ۴,۴۱۰,۱۸۸ ۴۳۸,۹۶۴
سود سهام ۷,۱۶۰,۰۷۵ ۴,۳۱۳,۸۰۰ ۲۱۰,۰۰۰
نسبت سود سهام به بهای تمام شده ۱۸۱% ۹۸% ۴۸%

نگاهی به تغییرات در سود خالص شرکت­ های کنترلی(اعم از مالکیتی و وکالتی) حاکی از آن است که جمع سود خالص سال ۱۴۰۰ (۱۲,۶۹۱ میلیارد ریال) نسبت به جمع سود خالص ۱۳۹۹ (۸۵۲ میلیارد ریال) بالغ بر ۱۳۸۹% (۱۵ برابر) رشد یافته است. از عمده دلایل این برتری، تبدیل زیان خالص ۳,۳۶۳ میلیاردی آپاداناسرام به زیان خالص۴۳ میلیارد ریالی است.

مبلغ افزایش سودخالص به میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ (۱۱,۵۵۲ میلیارد ریال) حدود ۶/۵۷ برابر  کل سود خالص سال ۱۳۹۸ (۱,۷۵۸ میلیارد ریال) بوده است.

عنوان ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ ۱۳۹۸
جمع سود مالکیتی ۱۱,۱۱۲,۵۸۲ ۶,۲۷۷,۲۶۲ ۳,۶۳۱,۵۴۹
جمع سود وکالتی ۱,۵۷۷,۹۵۶ (۵,۴۲۵,۲۷۶) (۲,۱۶۳,۸۸۴)
جمع کل ۱۲,۶۹۰,۵۳۸ ۸۵۱,۹۸۶ ۱,۴۶۷,۶۶۴

سود خالص هفت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، گلف اجنسی ایران، صنایع شیر ایران، مجتمع معادن مس تکنار، سیمان یاسوج، صنایع کاغذسازی قائم­شهر و سرمایه‏ گذاری گروه صنعتی ملی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. مبلغ افزایش سود این شرکت‏ ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲.۲ برابر سود خالص سال ۱۳۹۹ این شرکتهاست.

تغییر مسیر از ضرر به سود

در ۵ شرکت خدمات هوایی کشوری – آسمان، خدمات مسافرت هوایی، گردشگری و زیارتی پرشین گلف، صدر معادن ایرانیان، بازرگانی پدیده نیکان صبا و کشت و صنعت و دامپروری صبا پگاه لرستان، مبلغ ۲,۳۲۵ میلیارد زیان خالص سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ به سود خالصی معادل ۱,۴۷۹ میلیارد ریال تبدیل شده است. همه این شرکت­ها به جز شرکت خدمات هوایی کشور ـ آسمان  در سال ۱۳۹۸ نیز زیان­ده بوده‏ اند.

چهار شرکت حمل­ و­ نقل جاده ‏ای داخلی فجر جهاد، توسعه دهکده آب­درمانی محلات، سرمایه‏ گذاری ایرانگردی و جهانگردی و آپاداناسرام زیان خالص خود را در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داده ‏اند. بیشترین کاهش زیان در آپاداناسرام به مبلغ ۳,۳۶۳ میلیارد ریال بوده است و بیشترین درصد کاهش را سرمایه ‏گذاری ایرانگردی و جهانگردی در زیان خالص خود داشته است. در مجموع مبلغ ۳,۸۶۴ میلیارد از زیان خالص سال ۱۳۹۹ کاسته شده است، یعنی مجموع زیان خالص این شرکت ها به ۰.۰۳ مبلغ زیان خالص در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

نگاهی به تغییرات سود و زیانی در شرکت­ های مالکیتی مدیریتی (وابسته) نشان می­دهد که از ۱۳ شرکت وابسته هلدینگ آتیه صبا ۱۲ شرکت افزایش درآمد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

تغییرات سود و زیان انباشته

نگاهی به تغییرات سود و زیان انباشته شرکت­ های زیرمجموعه آتیه صبا حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰، شاهد ۲۵ درصد کاهش در جمع کل زیان انباشته شرکت­ ها بوده ایم به نحوی که ۳۵ درصد افزایش در سود انباشته شرکت­ های سود ده و ۶ درصد کاهش در شرکت­ های زیان ده داشته­ ایم که در مجموعاً ۲۵ درصد کاهش در جمع کل سود و زیان این شرکت­ ها به دنبال داشته است.

زیان انباشته سه شرکت صنایع کاغذسازی قائم­شهر، صدر معادن ایرانیان و پرشین گلف نه تنها کاهش یافته بلکه به سود انباشته تبدیل شده است. همچنین شرکت­ های صدر معادن ایرانیان و پرشین گلف در سال ۱۴۰۰ از مشمولیت ماده ۱۴۱ نیز خارج شده ­اند.

شایان ذکر است که شرکت­ صدر معادن ایرانیان از بدو تاسیس زیان ده و دارای زیان انباشته بوده است. این شرکت پس از ۱۴ سال توانست علاوه بر ایجاد درآمد و سودآوری از زیان انباشته و مشمولیت ماده ۱۴۱ خارج شود.

همچنین چهار شرکت بازرگانی پدیده نیکان صبا، کشت و صنعت و دامپروری پگاه لرستان، مس تکنار و خدمات هوایی کشور- آسمان، توانسته­ اند مجموعاً ۶۴ درصد کاهش در زیان انباشته خود ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که شرکت بازرگانی پدیده نیکان علاوه بر کاهش ۹۸ درصدی در زیان انباشته خود، توانسته است از مشمولیت ماده ۱۴۱ خارج شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.