برگزاری جلسه تبیین «چهارچوب نظام تدوین، تصویب و پایش برنامه و بودجه» در هلدینگ آتیه صبا

برگزاری جلسه تبیین «چهارچوب نظام تدوین، تصویب و پایش برنامه و بودجه» در هلدینگ آتیه صبا

جلسه بررسی و تبیین «چهارچوب نظام تدوین، تصویب و پایش برنامه و بودجه هلدینگ برای سال ۱۴۰۲» صبح روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ در این هلدینگ با حضور آقای دکتر علیخانی مدیرعامل، آقای عبداله خانی رئیس هئیت مدیره، خانم محرابی معاون اموراقتصادی، جمعی از معاونین و  مدیران هلدینگ آتیه صبا و مدیران عامل شرکت های تابعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ آتیه صبا در ابتدای جلسه آقای دکتر علیخانی مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا ضمن خیرمقدم به مدعوین جلسه و تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) بیان نمود: امید داریم به برکت این روز گرامی شاهد نتایج خوبی در مجموعه هلدینگ و شرکت های تابعه در سال جاری باشیم.

 مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا با تشکر از ابتکار و همت صورت گرفته توسط سرکار خانم مهندس محرابی معاون اموراقتصادی هلدینگ و همکاران ایشان به واسطه اقدامات صورت گرفته جهت تدوین و تصویب برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ شرکت های تابعه، افزود برخلاف سال های قبل، امسال به همت این معاونت، بودجه هلدینگ و مجموعه شرکت های تابعه در پایان سال قبل تدوین و در ابتدای سال گزارش نهایی به صندوق بازنشستگی کشوری تقدیم شده است.

دکتر علیخانی با اشاره به نامگذای امسال توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تحت عنوان «مهار تورم ، رشد تولید»، تاکید کرد می بایست در خصوص جهش و رشد تولید، فرمایشات ایشان را سرلوحه کار خود در مجموعه شرکت ها قرار دهیم.

وی ادامه داد دو نکته باید مورد توجه مدیران هلدینگ و مدیران عامل شرکت های تابعه  قرارگیرد، اولاً پاسخگویی به موقع و دقیق به کلیه درخواست های نهادهای بازرسی و نظارتی و دوماً رعایت کامل مفاد آیین نامه ها و قوانین بالادستی و طی کردن ارکان و دریافت مجوزهای لازم از نهادهای بالادستی منجمله هلدینگ و صندوق بازنشستگی کشوری.

وی افزود هدف ما خدمت رسانی خالصانه است و می بایست مدیران به سازوکاری که در قانون و اساسنامه شرکت ها وجود دارد، توجه ویژه داشته باشند.

در ادامه سرکار خانم محرابی معاون امور اقتصادی هلدینگ، ضمن تقدیر از مدیران عامل شرکت‌های تابعه جهت همکاری های موثر در راستای پیشبرد اهداف معاونت امور اقتصادی بالاخص تدوین بموقع کتابچه برنامه و بودجه‌ی سال ۱۴۰۲هلدینگ و شرکت‌های تابعه، به تبیین چارچوب نظام تدوین، تصویب و پایش برنامه و بودجه در سال جاری پرداخت.

وی ضمن برشمردن تجهیز و مدیریت منابع و ارتقای بهره‌وری به عنوان اهداف کلی ایجاد نظام برنامه و بودجه، اهم مزایای تدوین و پایش برنامه و بودجه در شرکت‌ها را «مشخص نمودن موثرترین و اقتصادی‌ترین روش جهت استفاده از سرمایه، نیروی انسانی و ماشین آلات»، «تعیین معیارها و استانداردهایی برای سنجش کارایی، اثر بخشی و صرفه اقتصادی در رسیدن به اهداف تعیین شده»، «ایجاد هماهنگی و همکاری بین قسمت‌های مختلف شرکت و جلوگیری از انحراف و اشتباهات یا به حداقل رساندن آن‌ها» و در نهایت «کاهش ریسک‌های شرکت و پایین آوردن هزینه‌های تمام شده» دانست.

معاون امور اقتصادی به تشریح فرآیند بررسی برنامه و بودجه و پایش عملکرد پرداخته و از مهمترین چالش های این حوزه عدم توجه کافی به برنامه و بودجه به عنوان ابزار کمک کننده و پیشران، برنامه محور نبودن بودجه‌ها، عدم اهتمام کافی در انجام فعالیت‌های جاری مبتنی بر برنامه و بودجه مصوب و نیز عدم بررسی جدی علل انحراف برنامه و بودجه و انجام اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی عنوان نمود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبیین اهم برنامه ها جهت ارتقای فرآیند تدوین، تصویب، کنترل و پایش برنامه‌ و بودجه شرکت‌ها ذیل سه عنوان کلی «توجه ویژه به حوزه برنامه‌ریزی و برنامه محور کردن گزارش ها و شرکت ها»، «تسریع در فرآیندهای اجرایی (تصویب، کنترل و پایش)» و «ایجاد اهرم هایی جهت تقویت توجه به برنامه و بودجه در هلدینگ و شرکت ها» پرداخته و سپس برنامه زمانی اقدامات لازم الاجرا توسط هلدینگ و شرکت‌های تابعه طی سال ۱۴۰۲ به تفکیک هر ماه و نیز نقاط عطف مهم جهت اجرای دقیق فرآیند مذکور را مشخص نمود.

در پایان نیز ضمن تشکر مجدد از مدیران عامل کلیه شرکت های تابعه، انتظارات مدنظر هلدینگ از شرکت‌ها جهت ارتقا و بهبود فرآیند بررسی و پایش برنامه و بودجه را ایفاد نمود. از اهم این موارد می‌توان به ایجاد واحد مستقل برنامه و بودجه در شرکت‌ها، داشتن تحلیل و برنامه مشخص مبتنی بر شناخت صنعت، مطالعه بازار و …، ایجاد فرایند سیستمی در شرکت جهت تکمیل به موقع و صحیح فرم های ابلاغی در موعد مقرر و انجام فعالیت های شرکت مبتنی بر برنامه و بودجه مصوب و کنترل آن به صورت ماهانه و حتی هفتگی اشاره کرد.

در ادامه جلسه آقای عبداله خانی رئیس هیئت مدیره هلدینگ آتیه صبا اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مسائلی که می بایست مورد توجه قرار گیرد، عملکرد مجموعه هلدینگ است که بایستی در راستای اهداف تعیین شده باشد و باید هم افزایی سازمانی باتوجه به ظرفیت های موجود شکل گیرد.

وی با اشاره به نفس جلسات برنامه و بودجه تصریح کرد: نگاه ما به این سیستم یک نظام چابک است، باید مشخص شود که مشکلات اساسی شرکت های تابعه چیست. ما به دنبال توسعه و رشد شرکت ها هستیم لیکن می بایست سطح اختیارات هلدینگ را نیز مدنظر قرارداد.

وی با بیان این امر که اگر کلیه مسائل در زمان مورد نظر به انجام برسد می توان آن را مورد آسیب شناسی و اصلاح قرار داد اضافه نمود: هلدینگ آتیه صبا امسال برای اولین بار گزارش برنامه و بودجه خود را در ابتدای سال تقدیم صندوق بازنشستگی کشوری کرد که نشان دهنده اجرای صحیح نظام برنامه و بودجه در موعد خود است لیکن داشتن نظام برنامه و بودجه به معنای کُند کردن فعالیت عزیزان نخواهد بود بلکه به معنی روشن شدن زحمات شرکتها و تاثیرگذاری مثبت مجموعه حاکمیتی صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ آتیه صبا بر فعالیت شرکت ها است. زمانی که هلدینگ برنامه های مدون شرکت ها را در اختیار داشته باشد بر اساس آن خواهد توانست با پایه ریزی و برنامه ریزی مناسب از ایجاد مشکل در طول فعالیت شرکت ها جلوگیری کند. انتظار ما از شرکت های بزرگ در این خصوص این است که همکاری، همراهی و مشارکت با مجموعه هلدینگ را ارتقا بخشند.

رئیس هیات مدیره هلدینگ بیان کرد: یکی از اصلی ترین اهداف  هلدینگ ایجاد درآمد و ارزش افزوده برای صندوق بازنشستگی کشوری است . همه ما و شرکت ها باید در این مسیر همسو باشیم و در این راستا از هر طرحی که منجر به افزایش سودآوری و درآمد و توسعه فعالیت شرکت‌ها شود حمایت می کنیم، لیکن مطالبات و خواسته های ما نشات گرفته از مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری است و هلدینگ هیچ ابلاغیه ای خارج از نظام ابلاغیات صندوق نداشته است.

وی اضافه نمود: یکی از مباحث مهم در خصوص برنامه و بودجه این است که گزارش های برنامه و بودجه مدون به عنوان راهنما در راهبری و هدفمند نمودن فعالیت ها بسیار حائز اهمیت هستند و براساس آنها می توان  در خصوص اینکه آیا شرکت ها متناسب با ظرفیت های خود برنامه ریزی کرده اند یا خیر، تصمیم گیری کرد. در نتیجه انتظار ما از شرکت های تابعه هلدینگ این است که نسبت به موضوع برنامه و بودجه اهمیت ویژه قائل باشند.

دکتر عبداله خانی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: نکته قابل توجه دیگر این است که یک ظرفیت مناسب درون گروهی در مجموعه هلدینگ وجود دارد که بسیار مغفول مانده است و می بایست جهت ایجاد هم افزایی و استفاده بیشتر از این ظرفیت اقدامات لازم صورت گیرد و در این مسیر از شرکت های تابعه نیز انتظار همکاری و مشارکت بیشتر داریم.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ در بخش پایانی صحبت های خود با بیان راه اندازی کمیته «تحقیق و توسعه» و اخذ مصوبات لازم در خصوص آن، اهم اهداف کمیته را کمک به هلدینگ و شرکت‌ها جهت تداوم و رشد سودآوری، حفظ ارتباط با بازار هدف و ارتقای سهم بازار، دستیابی به رشد و سودآوری قابل قبول و پیوسته، بررسی محصولات و ظرفیت های بالقوه و جدید در هلدینگ و شرکت های تابعه عنوان کرد و افزود: انتظار است با همراهی مناسب شرکت های تابعه کمیته تحقیق و توسعه در دستیابی به اهداف تعیین شده موفق گردد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.