بهره برداری از پروژه عظیم آزاد راه شرق سپاهان در سال جهش تولید/ سرمایه گذاری در پروژه هایی با ریسک حداقل و بازدهی بلندمدت

بهره برداری از پروژه عظیم آزاد راه شرق سپاهان در سال جهش تولید/ سرمایه گذاری در پروژه هایی با ریسک حداقل و بازدهی بلندمدت

صندوق بازنشستگی کشوری با هدف حفظ و صیانت از ارزش ذخایر و دارایی بازنشستگان در پروژه هایی سرمایه گذاری می کند که ضمن ریسک حداقلی، بازدهی بلند مدتی نیز داشته باشند تا بازنشستگان در سراسر کشور بتوانند از سود حاصل از این پروژه ها منتفع شوند. از همین رو با بررسی پروژه های بزرگ ملی، صندوق بازنشستگی کشوری در طرح هایی ورود می کند که به گفته اکبر افتخاری‏، مدیر عامل این صندوق سه ویژگی «بازدهی مطلوب»، «نگاه بلندمدت» و «ریسک حداقلی» را داشته باشد. از این رو صندوق بازنشستگی کشوری با اولویت‏ بندی پروژه‏ ها، آزادراه شرق سپاهان را به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‏ های بزرگراهی با همکاری وزارت راه و شهرسازی آغاز و به مرحله بهره برداری رسانده است.

اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پروژه منحصر به فرد صندوق بازنشستگی کشوری در گفت و گو با ویژه نامه روزنامه دنیای اقتصاد گفت: ما در صندوق بازنشستگی کشوری به واسطه تعهدات آتی برای بازنشستگان باید در دارایی ‏های مختلفی سرمایه‏ گذاری کنیم و با منابع موجود و ایجاد منافع، تعهدات خود را بجا می ‏آوریم و آن را در قالب مستمری یا بازپرداخت‏ ها به بازنشستگان برمی‏ گردانیم. یکی از سرمایه ‏گذاری‏های حیاتی صندوق نیز در این میان، احداث بزرگراه ‏ها و آزادراه ‏ها بوده که سعی شده بازدهی پروژه‏ ها در قالب مستمری ‏ها و دادن سایر پرداختی‏ ها به بازنشستگان بازگردانده شود. بر مبنای همین رویکرد راه اندازی آزادراه شرق سپاهان با تفاهم میان صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ کلید خورد.

بهره برداری از پروژه عظیم آزاد راه شرق سپاهان در سال جهش تولید

افتخاری در خصوص پروژه آزادراهی شرق سپاهان می‌گوید: تا سال گذشته عملیات اجرایی مربوط به آزادراه به دلیل کسری منابع با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود اما از بهمن ماه سال گذشته با تغییر مدیریت صندوق و تزریق دوباره منابع، پروژه دوباره در مسیر اجرا قرار گرفت و در حال حاضر در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و عملا می‌تواند بزودی به شریان اصلی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تبدیل شود.


مزیت های طرح آزاد راه شرق سپاهان

وی با اشاره اینکه با تزریق مستمر منابع، نظارت و هماهنگی تیم پروژه در مدیریت پروژه، توانستیم شرایط روند اتمام پروژه را مهیا کنیم، تصریح کرد: طرح مزبور علاوه بر بهبود روند حمل‌ونقل کالا و مسافر و تسریع در زمان و تسهیل در جابه‌جایی‌ها، منافع دیگری همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش تلفات جاده‌ای را به دنبال دارد. با تسریع در زمان نقل‌وانتقال، مسافران بدون خستگی می‌توانند مسیر را با زمان کمتری به پایان برسانند و بدون نیاز به معطلی در شهرهایی همچون اصفهان به مقصد نهایی خود در دیگر استان ها برسند.


مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ساخت این آزادراه در دو قطعه یک و دو به طول ۶۳ کیلومتر توسط صندوق بازنشستگی انجام گرفته است، عنوان کرد: پروژه با سهم ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰میلیارد تومانی صندوق عملاً آماده بهره‌برداری است. قطعه اول این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر و قطعه دوم به طول ۳۴ کیلومتر است. در این مسیر ۵ پل با حجم عملیات قابل توجه خاکبرداری ساخته شده است. آنطور که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید، پروژه آزادراه شرق سپاهان تجربه سوم صندوق بازنشستگی در این رابطه است و پروژه بزرگراهی موفق دیگری همچون آزادراه امیرکبیر و آزادراه تبریز ارومیه هم بر عهده صندوق بازنشستگی بود که با سرمایه‌گذاری در آن‌ها به منافع عدیده‌ای دست یافته است.


مهمترین بخش آزاد راه شرق سپاهان از دید اکبر افتخاری تسریع و به سرانجام رساندن ۴۰درصد پروژه در بازه زمانی ۶ ماهه بوده است. نکته اساسی در پروژه مذکور نیز مدیریت مطلوب و کارآمد پروژه در مدت کوتاه ۱۸۰ روز بوده که نشان می‌دهد مدیران ارشد پروژه‌‌ها می‌توانند براساس تعالیم مدیریتی و شیوه درست تزریق منابع، دقت لازم را در تسریع، نظارت و بهبود روند پروژه به کار گیرند. به گفته افتخاری بسیاری از پروژه‌ها به دلیل نداشتن ملاحظات فنی مربوط به مدیریت پروژه به سرانجام نرسیده‌اند اما صندوق بازنشستگی با تدابیر و رصد دیگر پروژه‌ها با رعایت ملاحظات مربوط به مدیریت پروژه، عملکرد موفقی از خود نشان داد. وی با بیان اینکه منابع پروژه‌ها با سرعت خوب و از روند مناسبی برخوردار است، ابراز امیدواری کرد: تمامی پروژه‌های صندوق امسال به پایان می رسد و عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها با پیشرفت قابل قبولی همراه خواهد شد.


پروژه های در دست اجرای صندوق

به گفته افتخاری آزادراه شرق سپاهان از لحاظ ارزش، بزرگترین پروژه ریالی وزارت راه و شهرسازی برای صندوق بازنشستگی کشوری است. این در حالی است که صندوق بازنشستگی به جز پروژه آزادراه شرق سپاهان، پروژه‌های کلان و ملی دیگری همچونABS/ Rubber (طرح توسعه پتروشیمی جم) و پتروشیمی مسجد سلیمان (با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی) را در دستور کار دارد. احداث واحد تولید آمونیاک و اوره در پتروشیمی مسجد سلیمان نیز در دست اجرا قرار دارد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر افتخاری با اشاره اینکه مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری با یک مدیریت پروژه به دنبال انجام کارهاست، تاکید کرد: در سطح خُرد نیز تعدادی از دیگر پروژه‌ها همچون راه اندازی مرکز ارتباطی ذی نفعان صندوق بازنشستگی کشوری را در دستور کار داشتیم که اخیراً به بهره برداری رسید.


از دید افتخاری، در اتمام پروژه‌ها قرار است شتاب داده شود و با تسهیل‌گیری در این مسیر، پروژه‌ها با مدیریت صحیح و اصول فنی درست به سرانجام برسند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح می‌کند صندوق بازنشستگی کشوری به دلیل ماهیت سازمانی، یکی از ابعاد اصلی‌اش ارایه خدمات اجتماعی است که ایفای نقش اجتماعی را در قبال سالمندان و بازنشستگان برجسته‌تر می‌کند. اگر چه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید دارد صندوق، در هر پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن از لحاظ هزینه – فایده به صرفه باشد، می‌تواند حضور داشته باشند، اما افتخاری معتقد است صندوق با درنظرگرفتن سه ویژگی سرمایه‌گذاری پس از ارزیابی اقتصادی طرح‌ها، در سرمایه‌گذاری‌ها اولویت بندی می‌کند.


پیگیری پروژه های نیمه تمام

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید دارد صندوق بازنشستگی در حوزه فولاد، پتروشیمی‌ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ساختمان و دارو با اولویت ورود می‌کند و فعلاً به دنبال تکمیل پروژه‌هایی است که آن‌ها را شروع کرده و به دلیل محدودیت منابع از اتمام آن‌ها غافل شده است. به گفته وی صندوق بازنشستگی به دلیل مساله تنگنای منابع، به دنبال سرمایه‌گذاری‌های پیچیده نیست و فعلاً به دنبال اتمام پروژه‌هایش است. اکبر افتخاری در پایان با اشاره به اینکه پروژه آزادراه شرق سپاهان یک قرارداد مشارکت ۱۰ ساله است، تاکید دارد: به دلیل طولانی شدن زمان اتمام پروژه مذکور با توجه به انتظارات تورمی شکل گرفته در اقتصاد از زمان آغاز (سال ۱۳۹۵) تاکنون، سرمایه‌گذاری ها بالاتر رفته و هزینه ها بیشتر شده است.


وی عنوان می‌کند صندوق با مذاکراتی که با وزارت راه و شهرسازی داشته، قصد دارد با استفاده از راهکارهایی همچون طولانی کردن زمان انتفاع قرارداد یا افزایش عوارض آزادراهی، بازگشت سرمایه را تسریع ببخشد و با پوشش ریسک‌های تاخیر زمانی آن، از منافع شکل گرفته بهره برداری کند. صندوق بازنشستگی کشوری که در شرایط فعلی به حدود ۱.۵ میلیون نفر مستمری می‌دهد، همچنین قصد دارد همه منافع و سود فعالیت‌های خود را (در قالب سرمایه‌گذاری در انواع دارایی‌ها) صرف خدمات رفاهی و مستمری به بازنشستگان کند. به گفته افتخاری همه سود حاصله از سرمایه‌گذاری‌ها در قالب خدمات به صورت مستمری یا سهم بیمه درمان تکمیلی یا سایر خدمات جهت رفاه حال بازنشستگان عزیز هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.