کفش ملی تنها صاحب بخشی از بنای در حال تخریب میدان قیام است

کفش ملی تنها صاحب بخشی از بنای در حال تخریب میدان قیام است

ساختمان قدیمی کفش ملی در حال تخریب است. سرپرست این شرکت می گوید ما مالک تنها بخشی از عرصه و سرقفلی این ملک هستیم در حال رایزنی با سایر مالکان برای جلب نظرشان برای مرمت و احیای بنا هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا ، خبرگزاری فارس در گزارشی با موضوع شاختمان قیام کفش ملی نوشت: اگر گذرتان به میدان قیام افتاده باشد و به ضلع شمال غربی آن توجه کرده باشید ساختمانی قدیمی را می بینید که امروز در حصار تیرهای فولادی محصور شده است تا به یک باره در کف خیابان ننشیند. این ساختمان قدیمی که سالها از ساخت آن می گذرد روزگاری اصلی ترین فروشگاه کفش ملی بوده است؛ این روزها نه تنها حال و روز خوشی ندارد… این همه مشکل برای یک ساختمان قدیمی پیش آمده و کسی مسؤولیت آن را برعهده نمی گیرد که بارها از سوی افراد صاحب نظر اعلام شده است که ساختمان‌های قدیمی هویت شهر هستند و باید حفظ شوند.

مسؤولان شهری درخصوص احیا و حفظ این بنای تاریخی سخنان متفاوتی گفته‌اند و در واضح ترین واکنش مالک این ساختمان را مقصر می دانند و می گویند مالک کاری برای احیای آن نکرده است.

جایی که علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ چند روز قبل در این باره گفته بود‌: متأسفانه وضعیت ساختمان کفش ملی خوب نیست و مالکانش با بی‌تفاوتی آن را رها کرده‌اند. این ساختمان در وهله اول میراث خود کفش ملی است، چرا که اولین ساختمان کفش ملی بوده است و این روزها این ساختمان حال و روز خوبی ندارد.

البته سعادتی همچنین با تاکید بر این موضوع که براساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان در هنگام تردد در معابر برعهده شهرداری تهران است، گفته بود این ساختمان باید مقاوم‌سازی‌ شود، اما متأسفانه تا به امروز کار جدی در این زمینه انجام نشده است و ما فقط برای بخش بیرونی یک سری کارها انجام دادیم.

حفظ ساختمان قیام برای ما اولویت کاری دارد

حالا تنها دو روز پس از اظهار نظر مسؤولان شهری امیر اشکوری سرپرست شرکت کفش ملی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص با اشاره به اینکه این بنا مربوط به دوره پهلوی اول و نخستین فروشگاه کفش ملی در ایران است، گفت: ساختمان قیام بخشی از بدنه تاریخی شهر تهران و از عناصر هویتی پایتخت با قدمتی بیش از هشتاد سال است.

وی در بخشی از گفت‌وگوی خود موضوع عبور خط مترو و تأثیرات آن بر این سازه را تکرار کرده و گفت: عبور خطوط مترو، خسارات قابل توجهی به این بنا وارد کرد و آن را در معرض ریزش قرار داده است.

قول مساعد مترویی ها به کفش ملی

سرپرست شرکت کفش ملی گفت: از آنجایی که مدیرعامل متروی تهران قول همکاری در این زمینه را داده‌اند؛ برای انجام امور حقوقی بازسازی، نیازمند برخی هماهنگی‌های حقوقی و مالکیتی بودیم.

وی گفت: با برطرف شدن این موانع، بالافاصله با نظارت کامل میراث فرهنگی تهران، اقدام به بازسازی بنا خواهیم کرد.

اشکوری این موضوع را هم گفت که ساختمان میدان قیام نه تنها برای کفش ملی به عنوان نخستین فروشگاه این برند تاریخی واجد ارزش است بلکه از نظر میراث فرهنگی نیز بنایی معتبر محسوب می شود؛ از این رو ما هم به لحاظ مالکیت و هم از جنبه مسوولیت اجتماعی بازسازی آن را ضروری می دانیم.

وی همچنین با ارائه مستنداتی مبنی بر پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی این مجموعه برای حل موانع بازسازی افزود: این ملک تاریخی به قدری برای مجموعه ما ارزشمند است که حفظ آن همواره از الویت‌های کفش ملی بوده است و هیچ‌گاه به حال خود رها نشده است.

نامه ای که ۱۰ ماه قبل به شهردار منطقه ۱۲ ارسال شده است

اما در این اثنا پای یک نامه به تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۸ هم به میان آمد که حکایت از نامه نگاری مجموعه شرکت کفش ملی با مسؤولان شهرداری منطقه ۱۲ دارد. در این نامه آمده است: شهردار محترم منطقه ۱۲ باسلام و احترام پیرو جلسات و مذاکرات متعدد در ارتباط با بازسازی ملک با پلاک ثبتی ۸۱۷۷ و ۸۱۷۲ واقع در میدان قیام به استحضار می رساند شرکت کفش ملی تنها مالک اعیان و سرقفلی بخشی از ملک مذکور است و مابقی آن ساختمان دارای مالکین متعدد است. با توجه به وضعیت ملک و اینکه تلاش های زیاد این شرکت برای ترغیب سایر مالکان و سرقفلی داران تاکنون بی‌نتیجه مانده است این شرکت آمادگی دارد در صورت موافقت آن شهرداری صرفاً نسبت به بازسازی سهم خود اقدام کند. خواهشمند است چنانچه موافقت می فرمایید موضوع را به این شرکت منعکس کنید تا سریعاً اقدام لازم انجام گیرد؛ ضمناً شرکت مدیریت توسعه ملی از شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی ملی جهت پیگیری این موضوع به حضور معرفی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.