بنگاه غیرضروری و کاغذی در صندوق بازنشستگی کشوری و شستا وجود ندارد

معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بنگاه غیرضروری و کاغذی در صندوق بازنشستگی کشوری و شستا وجود ندارد

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری و شستا بهترین مدیریت را در ۲۰ سال گذشته تجربه می‌کنند و امروز بنگاه غیرضروری و کاغذی در این مجموعه ها وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به نقل از ایرنا، حجت ‌الله میرزایی دیروز (شنبه) در نشست هم اندیشی مدیران واحدهای اقتصادی زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری در شرکت کشت و دامداری فکا اصفهان افزود: در گذشته تعداد زیادی بنگاه به شدت زیانده و غیر ضروری در این مجموعه ها وجود داشت که با ساماندهی و تجدید ساختار سازمانی و صنعتی در شستا و صندوق بازنشستگی کشوری تعداد بنگاه‌های زیانده به حداقل ممکن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بنگاههای غیرضروری ادغام و یا منحل شدند، ادامه داد: وجود موارد معدودی شرکت زیانده کنونی اجتناب ناپذیر بوده یا در کوتاه مدت رفع مشکل آنها امکان‌پذیر نیست.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سوددهی امسال با تعدیل آثار قیمتی در شستا و صندوق بازنشستگی کشوری بی سابقه است اظهارداشت: سال ۹۵ و ۹۶ بیشترین سود شستا یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما امروز به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده و میزان سوددهی در صندوق کشوری نیز با بازدهی سود از حدود سه هزار میلیارد تومان در سال گذشته در سال جاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده این است که مساله اصلی در  این بنگاهها، ثبات مدیریت است و مدیریت خوب حرف اول و آخر را می زند و در صورتیکه همه عوامل محیطی کنار هم گذاشته شود به اندازه مدیریت تاثیرگذار نیستند.

میرزایی گفت: شفافیت و جوانگرایی بعنوان برنامه اصلی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آبانماه سال ۹۷ اعلام شد که این مجموعه در بین سایر وزارتخانه ها و در زمینه بنگاه داری جایگاه اول در زمینه شفافیت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: امروز شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق روستاییان و صندوق فولاد شش سامانه شفافیت دارند که همه آنچه که در این بنگاهها می گذرد بطور کامل مورد رصد قرار می‌گیرند و ای کاش ۵۰ درصد این شفافیت در سایر بنگاههای بخش عمومی از جمله بنیادهای تعاون و بنگاههای بانک ها اتفاق می افتاد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: شفافیت و جهش تولید ارتباط بسیار تنگاتنگی با هم دارند و بعنوان دو بال همزمان برای پرواز در زمینه عملکرد در مدیریت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ بعنوان جهش تولید، اظهار داشت: برنامه ریزی برای تحقق این امر مهم با حضور سازمان های وابسته و بنگاهها در اوج تحریم و اوج کرونا در این مجموعه ها تکمیل شده و امروز بطور تقریبی جهش تولید در همه بنگاههای زیر مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی اتفاق افتاده است.

میرزایی بیان کرد: جشنواره جهش تولید را در انتهای سال جاری یا ابتدای سال آینده با حضور شرکت‌های بزرگ زیر مجموعه برگزار خواهیم کرد و شرکت‌هایی را که جهش‌های بزرگی را در تولید محصول و بازسازی بخشی از خط تولید آسیب دیده داشتند معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همه ما امانتدار بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و شستا هستیم و هم افزایی به بازگشت منافع به درون سازمان کمک می‌کند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اصفهان از حیث تعداد پروژه های صندوق های بازنشستگی، عنوان سومین استان کشور را دارد، گفت: اصفهان پس از تهران و خوزستان بعنوان سومین استان دارای بیشترین شرکت وابسته به شستا از نظر تعداد و دارایی است.

به گفته وی شرکت های اصلی وابسته به شستا در اصفهان ۹ مورد هستند و مجموع این شرکت‌ها با احتساب بقیه شرکت‌هایی که دارای سهم اندکی از صندوق‌ها هستند و یا زیر مجموعه‌های سایر صنایع به هجده شرکت می‌رسند.

وی افزود: هیچکدم از این شرکت‌ها با سرمایه گذاری برنامه ریزی شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه گذاری مستقیم تامین اجتماعی ایجاد نشده است و در مرحله اول همه این شرکت‌ها بعنوان شرکت‌های واگذار شده از طرف دولت بوده و برخی از آنها خریداری شده بودند.

میرزایی تاکید کرد: این شرکت‌ها در قالب تهاتر با دولت و دریافت برخی از مطالبات راه اندازی شده، اما سرمایه گذاری تکمیلی و توسعه ای در این شرکت‌ها بطور قطع محصول تلاش مدیران در شستا و صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام بنگاه داری بزرگ در اصفهان یک پدیده نهادینه شده و جا افتاده است که از پیشکسوتان نسل‌های گذشته صنعت در این استان انسانهای بزرگ، صنعتگر، متخصص و ملی با روحیه خیر جمعی زیادی بودند که در کنار فعالیت‌های صنعتی، بنگاههای خیریه هم داشته‌اند.

وی اظهار داشت: مسوولیت اجتماعی باید شفاف باشد و در هزینه‌ها دیده شود و نمی‌توان از محل سود برای مسوولیت اجتماعی هزینه کرد؛ بلکه سود مربوط به بازنشسته و سهامداران است، اما باید نظام نامه ای در این زمینه تدوین شود تا بنگاهها بتوانند کمک‌های موثر خود را در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.