کشور نیازمند متولی واحد در انبارداری صنعت لجستیک می‌باشد

عضو هیأت مدیره و سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در مصاحبه با ماهنامه ترابران بیان کرد

کشور نیازمند متولی واحد در انبارداری صنعت لجستیک می‌باشد

سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در مصاحبه با ماهنامه ترابران به بررسی وضعیت انبارها و انبارداری در ایران با نگاهی به چالش ها و تهدیدهای پیرامون روند پیشرفت آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، حمیدرضا کیامنفرد عضو هیأت مدیره و سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در مصاحبه با ماهنامه ترابران به بررسی وضعیت انبارها و انبارداری در ایران با نگاهی به چالش ها و تهدیدهای پیرامون روند پیشرفت آن، وضعیت عملکردی شرکت پس از دوران واگذاری به صندوق بازنشستگی کشوری و چشم انداز سامانه جامع انبارها پرداخت.

عضو هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه ترابران در خصوص حرکت رو به افول شرکت انبارهای عمومی پس از واگذاری به صندوق بازنشستگی، گفت: در ابتدا باید بگویم اعلام اخباری مبنی بر سیر نزولی عملکرد شرکت‌ها به‌ویژه در زمانی که کشور با بحران تحریم، شیوع کرونا و …. دست به گریبان است، انعکاس خوبی در جامعه ندارد. این اخبار باید زمانی اعلام شود که شرایط تجاری، امنیت و ارتباطات بین‌المللی کشور در شرایط عادی باشد تا بتوان مشکلات را بررسی، تحلیل و آسیب‌شناسی کرد؛ در شرایطی که کشور ما با انواع بحران های اقتصادی تحمیلی روبه‌رو است و در جنگ ناخواسته و نانوشته‌ای قرار داریم که مقابله با ویروس کووید-۱۹ نیز بر آن اضافه شده است، بدون‌شک نمی‌توانیم تحلیل درست، منصفانه و بیطرفانه ای داشته باشیم.

کیامنفرد با اشاره به عدم ارتباط فراز و نشیب های شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در طول شش دهه فعالیت به اینکه وزارت امور اقتصادی متولی آن باشد یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: خوشبختانه در یک سال اخیر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بهره گیری از دانش مالی و دانش مدیریتی در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به عنوان سهامداران این شرکت که مسلط و آگاه به رعایت الزامات ساختاری بنگاه های اقتصادی می باشد، نسبت به مدیریت شرکت انبارهای عمومی نگاه جدیدی داشته و در ترکیب هیئت‌ مدیره از افراد متخصص در حوزه بازرگانی، مدیریتی و گمرکی استفاده کرده است. این نگاه می‌تواند به روند بهبود و پیشرفت وضعیت شرکت کمک کند.

ایشان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نظر کارشناسان حوزه لجستیک بر عملکرد مثبت شرکت پیش از واگذاری به صندوق بازنشستگی بابت رد دیون و تبدیل شدن آن پس از واگذاری به یک بارشمار صرف، اظهار داشت: این شرکت از یک مجموعه دولتی یعنی وزرات اقتصاد به یک مجموعه دیگر دولتی یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شد و باید ارزیابی ما منصفانه باشد. لذا عملکرد این شرکت در دوران وزارت کار در قالب توسعه فعالیت ها در گمرکات اجرایی کشور، ایجاد و توسعه فعالیت های غیرگمرکی، حضور در بنادر جنوبی از جمله بندر امام (ره) و بندر لنگه و استقرار در فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان اپراتور اصلی انبارداری و تخلیه و بارگیری از اقدامات مهمی است که در زمان حضور این شرکت در مجموعه وزارت مذکور انجام داده است که جای دفاع دارد.

سرپرست شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص  واگذاری شرکت های تابعه به بخش خصوصی اهلیت دار از طریق بازار سرمایه در راستای سیاست شفافیت آن صندوق، گفت: الزاماً ورود هر شرکتی به بورس سبب رفع برخی از مشکلات ساختاری و سازمانی می شود ولی تمامی مشکلات هر شرکت با ورود آن به بازار سرمایه قابل حل و فصل نمی باشد، چرا که بازار سرمایه محل تامین مالی و شفافیت مالی است.

کیامنفرد در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه ترابران در خصوص اینکه چرا شرکتی با قدمت و تجربه و تاسیسات و تجهیزاتی مانند شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران نباید بتواند مانند شرکتی مانند دیجی‌کالا عمل کند، گفت: مهم‌ترین دلیل، نبودن اراده‌ برای هوشمندسازی است. در عین حال اگر می‌خواهیم سیستم انبارداری را به متد روز دنیا مجهز کنیم و هوشمند شویم باید افراد متخصص و مجربی برای این امر انتخاب کنیم که دغدغه آنها توسعه و پیشرفت بنگاه اقتصادی باشند و در این حوزه نیز شناخت کافی داشته باشند. همچنین باید به اطلاعات روز دنیا مجهز بود و برنامه‌ریزی کرد و اجرای آن برنامه‌ها را نیز پیگیری کنیم. البته یادآوری می کنم که نوع نگرش انبارداری در یک انبار غیر گمرکی و توزیع کننده کالا مانند دیجی کالا با شیوه انبارداری در حوزه گمرکی کاملا با هم متفاوت است.

عضو هیأت مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در خصوص اصلی‌ترین مشکل و چالش حوزه انبارداری در ایران، گفت: در ایران مشکل اصلی انبارداری، نبود متولی واحد و جامع در سطح کشور است. همچنین قرار بود چندین انجمن در این حوزه شکل گیرد، اما همچنان معلق مانده است. یکی دیگر از مشکلات اصلی این حوزه، تعریف نشدن نگاه و برنامه بلند‌مدت و استراتژیک، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای انبارداری در شرکت‌های حوزه لجستیک است که به‌تنهایی چالش بزرگی برای این حوزه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از تدوین و اجرای کامل سامانه جامع انبارداری، یکی از کارهایی که شرکت انبارهای عمومی می‌تواند به پشتوانه حمایت قوای اجرایی و قانون گذاری انجام دهد، تعیین متولی خاص برای این حوزه است. البته این اقدام مشروط به استحکام مدیریت شرکت، ثبات داخلی شرکت، تصمیم‌گیری قاطع و موثر در قوای سه‌گانه و کمک آنها خواهد بود؛ اگر متولی خاص برای انبارداری کشور مشخص و خلاء های قانونی توسط قانون گذار رفع گردد همان یک نفر یا یک نهاد خاص می‌تواند حداقل برای حوزه غیرگمرکی مجوز صادر کند. این کار تشتت آراء را از بین می‌برد. متاسفانه  متولی واحدی برای انبارداری عمومی در کشور هم در حوزه گمرکی و غیر گمرکی همانند سایر انجمن های صنفی مشخص نیست؛ با این حال امیدوارم با شکل‌گیری سامانه جامع تجارت و ذیل آن سامانه جامع انبارها، فضا برای تعیین متولی واحد آماده شود و بالاخره بخش انبارها این توانایی را احصا کند که مدیریت را در دست گیرد.

کیامنفرد در ارزیابی سامانه جامع انبارها به عنوان یکی از زیر سامانه های سامانه جامع تجارت، گفت: اکنون برای ارزیابی زود است. نخست باید این سامانه کاملا اجرایی شود و یک دوره از فعالیت آن بگذرد تا بتوانیم عملکردش را ارزیابی و نقاط قوت و ضعف را مشخص کنیم. البته این سامانه مخالفان بسیاری دارد زیرا گلوگاه‌های زیادی در تجارت ما قرار دارد که این سامانه به افشا و شکستن آن گلوگاه‌ها منجر می‌شود؛ به همین دلیل کسانی که از آن گلوگاه‌ها بهره می‌برند مخالف عملیاتی شدن این سامانه هستند. قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز بر تشکیل این سامانه تصریح دارد و آیین‌نامه ای هم برای آن نوشته شده و وظایف اشخاص نیز در آن مشخص شده است. در بسیاری از کشورها خصوصاً کشورهای توسعه یافته دنیا، تجارت شفاف است و با کوچک‌ترین شبهه، تجارت زیر ذره‌بین ناظران قرار می‌گیرد. در ایران نیز با این همت و انگیزه‌ای که از تدوین‎‌کنندگان این سامانه می‌بینیم امیدواریم هرچه سریع‌تر روند تجارت در کشور ما نیز شفاف شود. اگر همه نهادها و دستگاه‌هایی که با این موضوع مرتبط هستند کمک و نقش خود را به‌درستی ایفا کنند مطمئن باشید که این سامانه در موعد مقرر به نتیجه می‌رسد و شفاف‌سازی تجارت را برای ما به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.