مزایای اجتماعی و اقتصادی آزاد راه شرق سپاهان

مزایای اجتماعی و اقتصادی آزاد راه شرق سپاهان

ایجاد و توسعه خطوط ارتباطی بین شهرها و کشورها از دیر باز مورد توجه انسانها بوده و نقش راه ها در توسعه اقتصادی نیز قابل انکار نیست از این رو با وجود سختی ها و هزینه های هنگفتی مورد نیاز کشور‌ها از صرف هزینه در این راه دریغ نمی کنند. در همین راستا دولت نیز برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بخش حاضر به مشارکت شده و با انعقاد قرار داد‌های ده ساله و یا بیشتر بخش بزرگی از منافع حاصل از دریافت عوارض و یا ایجاد اماکن تفریحی در حاشیه بزرگراه ها را با آنها تقسیم می کند.

 شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا از زیر مجموعه های صندوق بازنشستگی کشوری که وظیفه شناسایی نقاط بهینه سرمایه گذاری برای صندوق بازنشستگی را دارد با بررسی هایی که انجام داد پروژه آزاد راهی شرق سپاهان را سود آور تشخیص داده و با ایجاد شرکت آزاد راه شرق سپاهان به صورت رسمی در این پروژه ورود کرد.

عباس هادیان مدیر عامل شرکت آزاد راه شرق سپاهان در مورد چگونگی ورود شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا به این پروژه در گفت و گو با ویژه نامه روزنامه دنیای اقتصاد گفت: این پروژه در سال‌ ۹۱ توسط شرکتی دیگر شروع شده بود اما در ادامه بنا به دلایلی وزارت راه با آن شرکت قطع همکاری کرده و با توجه به تجارب موفق گذشته شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا در سال ۹۵ این پروژه به صورت رسمی به آتیه صبا واگذار شد.

وی هدف از اجرای این پروژه را کاهش بار ترافیکی شهر اصفهان عنوان می کند و افزود: هدف پروژه این بوده که ترافیک شمال – جنوب کشور را ازجمله ترافیک خود شهر اصفهان را اصلاح کند. این آزادراه از شرق اصفهان عبور می‌کند و از محور کاشان-اصفهان بعد از نائین جدا می‌شود و به سمت شیراز (به بزرگراه اصفهان-شیراز) می‌پیوندد .

هادیان تصریح کرد: طول این آزاد راه در حدود ۹۴ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر آن توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و ۳۰ کیلومتر آن توسط سازمان همیاری شهرداری اصفهان ساخته می‌شود.

وی افزود:  به رغم اینکه مدت زمان قرار داد این پروژه ۲ سال در نظر گرفته شده بود ، از سال ۹۵ تا سال ۹۷ کار با سرعت بسیار کمی پیش رفت .دلیل تاخیر در اجرای این پروژه نیز اخذ مجوزهای قانونی‌ بود که باید از مجامع شرکت اخذ می‌شد و زمان برد. پس از انتصاب دکتر شریعتمداری و با حمایت ایشان مجوز ها اخذ شد و پس از آن نیز بودجه لازم برای اجرای این پروژه تامین نشده بود تا اینکه در دی ماه ۱۳۹۸ با تغییرات مدیریتی در صندوق بازنشستگی کشوری کار با جدیت بیشتری دنبال شد و من هم با توجه به تجربیاتی که در گذشته داشتم به این پروژه دعوت شدم.

مدیر عامل شرکت آزاد راه شرق سپاهان اظهار کرد: پیشرفت پروژه از سال ۱۳۹۵ تا بهمن ماه ۱۳۹۸ حدود ۶۰ درصد بود که در مدت ۶ ماه ۴۰درصد باقی مانده پروژه را با حمایت مدیرعامل شرکت آتیه صبا به سرانجام رساندیم.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری این طرح گفت: سرمایه‌گذاری اولیه این پروژه ۳۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱بود که با توجه به اینکه مشمول مرور زمان شد تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه صرف شده است.

هادیان تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری قرار است طی ۲۰ سال آتی از طریق دریافت عوارض و احداث مجتمع های تفریحی کنار آزادراه تامین شود و امکان تمدید مدت زمان بهره بردای قرارداد نیز به دلیل رشد تورم و افزایش هزینه ها وجود دارد.

 وی در خصوص مزایای اجتماعی و اقتصادی این پروژه گفت: طرح‌های اقتصادی نظیر راه ها و آزاد راه ها پروژه های ملی محسوب می شوند و منفعت آن شامل حال کل کشور می شود. این پروژه باعث می‌شود یک ساعت و نیم حد فاصل تهران-شیراز نسبت به راه قبلی کوتاه تر شود و مردم به جای آنکه از داخل شهر اصفهان عبور کنند از مسیر کمربندی این شهر به سمت جنوب کشور حرکت می‌کنند.

هادیان تصریح کرد: چنین پروژه ای نتایج اقتصادی نظیر کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش بارترافیکی شهر اصفهان، کاهش استهلاک خودرو و لاستیک، کاهش عوارض زیست‌محیطی و کاهش تصادفات را بدنبال دارد. ضمن اینکه این جاده ترانزیتی است و در بخش حمل و نقل موثر خواهد بود بطوریکه از زمان سفر مسیر تهران تا شیراز که در گذشته ۸ ساعت بطول می انجامید، یک ساعت و نیم کوتاه تر می شود .

وی همچنین در خصوص مهندسی جاده و نوع کیفیت آسفالت این آزادراه نیز گفت: کیفیت جاده چه به لحاظ اجرا و چه به لحاظ طراحی مهندسی بسیار عالی صورت گرفته  و کیفیت آسفالت نیز در هر دو قطعه مطلوب است. ما سه قشر آسفالت در این پروژه انجام دادیم و قشر چهارم را نیز برای سال دوم یا سوم بهره برداری انجام می دهیم. وی تصریح کرد: حجم قیر مصرفی در این آزاد راه ۳۶ هزار تن و میزان عملیات خاکی که انجام شده برای این پروژه دو نیم میلیون متر مکعب بود.

مدیر عامل شرکت آزاد راه شرق سپاهان در خصوص تعداد پل هایی که در طول این آزاد راه اجرا شده است گفت: ۵ تا پل اصلی در طول این آزاد راه احداث شده که شامل: پل نایین، پل فرودگاه، پل حبیب‌آباد، پل اردستان و پل نطنز است و این آزاد راه ۶ باند است و سه مسیر رفت و سه مسیر برگشت دارد و حداکثر سرعت در آن ۱۲۰ کیلومتر است و کل مسیر ۶۳ کیلومتر در نیم ساعت طی می شود.

وی در مورد موقعیت جغرافیایی این آزادراه گفت: موقعیت ابتدای مسیر آزاد راه که بعد از نطنز آغاز می شود‌، کمی کوهستانی است اما در ادامه راه مسیر هموار می‌شود اما مشکل دیگری که در طول احداث این آزادراه وجود داشت این بود که بخشی از زمین های آزادراه کشاورزی بود که از کشاورزان خریداری شد.

هادیان افزود: عوارض تردد در این آزاد راه به صورت الکترونیکی و بر اساس مدت زمان پیمایش در این آزاد راه محاسبه و کسر خواهد شد.

وی در خصوص مدت زمان بازگشت سرمایه این پروژه گفت: قرار داد این پروژه ده ساله بوده که در حال رایزنی برای افزایش مدت زمان قرار داد به ۲۰ سال هستیم و د‌رخصوص رقم عوارض دریافتی نیز وزارت راه تعیین کننده است.

هادیان در خصوص تجربه های گذشته شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا گفت: دو تجربه آزاد راهی موفق در گذشته داشتیم‌، یکی آزادراه قم-کاشان و دیگری آزادراه ارومیه-تبریز که به صورت مشترک با مشارکت بانک ملی انجام شد. 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.