مزیت های سرمایه گذاری در پروژه آزاد راه شرق سپاهان

مزیت های سرمایه گذاری در پروژه آزاد راه شرق سپاهان

پروژه آزادراه شرق سپاهان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزادراهی کشور در حالی در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته که هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه صبا (وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری) در این مسیر پرپیچ‌وخم، تلاش وافری برای اتمام پروژه انجام داده است. سیدعلیرضا عظیمی‌پور، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه صبا در خصوص چگونگی به سرانجام رسیدن پروژه آزادراهی شرق سپاهان به روزنامه دنیای اقتصاد گفت: آین آزادراه با ۶ باند رفت و برگشت به طول ۶۳ کیلومتر در دو قطعه با حمایت و سرمایه‌گذاری مشترک وزارت راه و شهرسازی و سرمایه‌گذاری آتیه صبا (متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری) ساخته شد.

صرفه جویی ریالی و زمانی در پروژه آزاد راه شرق سپاهان
مدیرعامل سرمایه‌گذاری آتیه صبا تاکید کرد: آزادراه شرق اصفهان، کریدور جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل می‌کند و با بهره‌گیری از این آزادراه، فاصله تهران به شیراز ۸۰ دقیقه و فاصله تهران به اصفهان ۴۰دقیقه کوتاه‌تر می‌شود. براین اساس کنارگذر شرقی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل می‌شود و با راه اندازی و استفاده از این مسیر(کنارگذر شرقی)، استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شود.

به گفته عظیمی‌پور احداث این بزرگراه موجب کاهش بار ترافیکی در شهرها شده و موجب می‌شود کسانی که مقصدشان شیراز یا بندرعباس است بدون نیاز به ورود به شهرهای یزد و کرمان، مسیر خود را طی کنند. بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته‌، ۶۳ کیلومتر از این آزادراه تا مقصد اصفهان ظرف مدت حداکثر چهارسال اجرا شده و احداث این آزادراه به دلیل کوتاه شدن مسیرها، موجب کاهش هزینه سوخت و به دلیل کاهش مسیر ترانزیت کالا موجب کاهش هزینه حمل کالا می‌شود. همچنین در این پروژه، برنامه‌های جانبی جهت راه اندازی انبارهای عمومی و مراکز تعمیرات و ارائه خدمات به ماشین آلات سنگین در نظر گرفته شده است که در آینده اجرایی خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: کل مسافت آزادراه شرق سپاهان ۶۳ کیلومتر است که توانسته مسافت قبلی را ۳۵ کیلومتر که از درون شهر اصفهان می گذشت کاهش دهد. پروژه مزبور منجر به صرفه‌جویی زمانی و صرفه جویی ۷۳۰ میلیون لیتر سوخت و کاهش ۲۵۰ نفری تلفات جاده‌ای در سال می‌شود.

از نگاه عظیمی‌پور، دو اتفاق مهم در پروژه مذکور صورت گرفته که بر مبنای آن اولاً ترددهایی که ضرورت نداشتند از داخل شهر اصفهان صورت گیرند، دیگر انجام نمی‌شود و دوم با توجه به اینکه این آزادراه به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود، کامیون ها و ماشین های ترانزیتی عملاً با این اتفاق، وارد منطقه شهری اصفهان نمی‌شوند و همین امر موجب کاهش ترافیک ورودی ماشین‌های سنگین به شهر اصفهان می شود که در کل منجر به کاهش آلاینده ها در شهر اصفهان خواهد شد.

اولویت؛ حفظ و صیانت از منابع بازنشستگان
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه صبا دلیل ورود صندوق به این پروژه را تاکید در راستای حفظ ذخایر و منابع بازنشستگان در سرمایه‌گذاری‌های متنوع پُربازده دانست. به گفته او هلدینگ آتیه صبا با حفظ ذخایر بازنشستگان عزیز به دنبال ارزش افزوده بیش‌تر منابع و سرمایه‌های خود است که حضور در پروژه‌های بزرگراهی را نیز در سبد دارایی‌های خود تعریف کرده است. پروژه آزادراه شرق سپاهان با نرخ بازدهی ثابت ۱۹ درصد و با لحاظ نرخ استهلاک جزو سرمایه‌گذاری‌هایی است که از منابع بازنشستگان برای سرمایه‌گذاری در آن بهره گرفته شده و البته درآمد آن نیز به صورت مستمری قرار است دوباره در اختیار بازنشستگان عزیز قرار گیرد.

به گفته وی هلدینگ آتیه صبا در دو آزادراه امیرکبیر (قم به کاشان) و آزادراه تبریز ارومیه (با مشارکت بانک ملی) نیز سرمایه‌گذاری کرده و این در حالی است که صندوق بازنشستگی همسو با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، حضور در پروژه‌های پربازده دارای نرخ ثابت همچون حضور در فعالیت‌های آزادراهی و بزرگراهی را همواره برای حفظ و صیانت از منابع بازنشستگان در دستور کار دارد. از دید عظیمی‌پور هلدینگ آتیه صبا با مدیریت توزیع ریسک، سرمایه‌گذاری‌ها را با دید بلندمدت و نرخ بازدهی مناسب به فراخور شرایط زمانی انجام می‌دهد و از این بابت سعی می‌کند سرمایه‌گذاری‌هایش با روند ثبات بخشی از نرخ بازدهی مناسبی نیز برخوردار باشد.

عظیمی‌پور با اشاره به اینکه بهره‌برداری از پروژه مزبور بزودی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: هلدینگ آتیه صبا به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور و انتظارات تورمی در مذاکره با وزارت راه و شهرسازی شرایط را به گونه‌ای رقم خواهد زد که نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری از ۱۹ درصد (نرخ مصوب) بالاتر رود و با تامین مواردی همچون ارایه سرویس‌ها و خدمات جانبی بین راهی و بزرگراهی (با توافق وزارت راه و شهرسازی) به سمت تامین نرخ‌های معقول و در حدود ۲۶ درصد در سرمایه‌گذاری مذکور باشد.

وی با اشاره به اینکه با مساعدت وزارت راه و شهرسازی قرار است، هزینه‌ها با محاسبه بهای تمام شده، با فهرست بهای تمام شده سال ۱۳۹۹ نهایی شود، عنوان کرد: در همین رابطه مصوبه اولیه دریافت شده و پیگیری آن از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تصویب در هیات وزیران در حال انجام است.

عظیمی پور می‌افزاید بهره برداری از پروژه شرق سپاهان ۱۰ ساله است و با پیگیری‌های انجام شده، برای افزایش این مدت توسط وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری در این پروژه از نرخ معقول بازدهی برخوردار می‎شود، عنوان کرد: سهم هلدینگ آتیه صبا از کل پروژه شرق سپاهان ۷۰ درصد و سهم وزارت راه ۳۰ درصد است که در نهایت همه منافع آن با کسر هزینه‌های پروژه از درآمدهای بدست آمده (در راستای جبران و استهلاک پروژه آزادراهی) به دست سهامداران و ذی‌نفعان می‌رسد.

عظیمی پور همچنین با بیان اینکه پروژه مذکور از ابتدای سال ۹۵ تا زمستان ۹۸ (نزدیک ۳.۵ سال) تنها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تاکید کرد: از بهمن۱۳۹۸ تا الان علی رغم تعطیلات نوروزی‌، ماه رمضان و شرایط کرونایی پروژه بدون توقف فعالیت خود را انجام داده و در یک وضعیت مطلوب (با پیشرفت ۴۰ درصدی) با تلاش همه دست‌اندرکاران و پیمانکاران پروژه به مرحله بهره‌برداری رسیده است. پروژه آزادراه شرق سپاهان در یکم آبان سال ۱۳۹۵ با دستور تاسیس شرکت آزادراه شرق سپاهان ابلاغ و طی احکام جداگانه اعضای هیات موسس توسط سرمایه‌گذاری آتیه صبا صادر شد. شرکت آزادراه شرق سپاهان با سرمایه ۱۰ میلیارد ریال (معادل یک میلیارد تومان) در ۲۰ آبان ۹۵ به شماره ثبت ۴۸۲۱۸۶ در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت قانونی رسید. پیمانکار قطعه اول پروژه شرکت اسکان‌ده و پیمانکار قطعه دوم شرکت تیراژ و پیمانکار پل‌های بزرگ شرکت هنزا است که به صورت شبانه روزی مشغول به کارند. همچنین شرکت مهندسین مشاور رهاب نیز به عنوان مشاور و دستگاه نظارتی پروژه فعالیت کرده است. مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا با اشاره اینکه در این مدت کوتاه چند ماهه توانستیم پروژه را با تزریق منابع مالی مناسب به پیش ببریم، تاکید کرد: تا پایان پروژه نیز همچنان تزریق منابع را ادامه خواهیم داد.

سرمایه گذاری هوشمند و بهینه
وی با اشاره به بزرگی پروژه تصریح کرد: در پروژه مذکور سعی شده از تکنولوژی به‌روز و هوشمند استفاده شود. بر این اساس دریافت عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. همچنین با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی، نرخ عوارض براساس تصمیم کارگروه ذی‌ربط با نرخ منصفانه در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان با هزینه معقولی از خدمات آزادراه استفاده کنند. یکی از نکات مهم از دید عظیمی‌پور این است که سرمایه‌گذاری در پروژه شرق سپاهان با توجه تعداد پل‌های به‌کار رفته، بهای تمام شده و شرایط جغرافیایی براساس دید صاحب‌نظران و کارشناسان از نرخ معقولی برخوردار است و اجرای این پروژه نسبت به نمونه‌های مشابه سرمایه‌گذاری در ایران، گزینه معقولی و مناسبی است.

وی با اشاره اینکه اجرای پروژه آزادراه دو ساله بود اما به دلیل ابهامات در قرارداد با تاخیر چندساله مواجه شد، تصریح کرد: در زمستان سال ۹۸ با ورود مدیریت جدید صندوق بازنشستگی، اتمام پروژه در دستورکار قرار گرفت و در شرایط فعلی نیز به مرحله بهره‌برداری رسیده است. همچنین در ارتباط با همین پروژه، موضوع الکترونیکی کردن درگاه‌ عوارض‌های بزرگراهی دیگر آزادراه های متعلق به هلدینگ آتیه صبا را نیز در دستورکار داریم.

عظیمی پور در پایان با اشاره به اینکه پروژه با رعایت استانداردهای فنی و مهندسی با یک کیفیت مطلوب، در یک بازه زمانی ۶ ماهه با وجود شرایط اعمال قرنطینه به دلیل شیوع پاندمی کووید ۱۹ توانسته ۴۰درصد پیشرفت داشته باشد که جهش قابل قبولی در این فاصله زمانی است، عنوان کرد: تاخیرات پروژه آزادراه شرق سپاهان با ارایه دلایل فنی به وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی هایی که انجام شده است مشمول جریمه نشد و امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی در آینده نیز پروژه های بزرگی را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را در این باره بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.